demomido
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
demomido

منتدى عربى شامل

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
MiDo ADMiN
مدير المنتدى
مدير المنتدى
MiDo ADMiN

الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!! Empty
مُساهمةموضوع: الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!   الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!! Icon_minitimeالإثنين مارس 17, 2008 7:47 pm

الحب شىء جميل جدا فى بدايته أحاسيس جميلة و سعادة و تألق لأقصى حد فى كل شىء ..

الخطوة التالية للحب إضطرابات فى النوم و عدم رغبة فى الأكل و تسارع فى ضربات القلب تصاحبها آلام فى المعدة .. و مع تطور الحالة يبدأ الحب فى مهاجمة مخك و تدريجيا تلاحظ حالة تشتت و بله ملحوظ تبدأ فى التخييم على مخك و تتجسد فى كل تصرفاتك ..

مش عارف تركز و لا حتى تفكر فى أى شىء خاصة عندما تقابل حبيبك .. تقول كلمتين .. بعدها يطير كل الكلام .. تحاول التذكر.. مخك رايح جاى .. كلمة ثم صمت ثم لعثمة يعقبها شرود ثم إنصراف!

إيه إللى أنا باقوله ده ! حاسس إنك عبيط و أكيد حبيبك قال عليك معتوه .. لكن إطمن .. دى حالة شائعة جدا فى الحب و ناس كتير عانت من نفس المشكلة و شعرت بنفس الهبل تقوللى ما انا عارف بس المشكلة فى حبيبى و الفكرة إللى أخدها عنى ..

أقولك إهديله أغنية لما بتكون بعيد باحضر كلام أقوله و أما بتكون قريب بتنسينى اليوم بطوله و لا باعرف أتكلم و يا دوب كبيرى أسلم .. يا عمرى و الله لما أشوفك بانسى الدنيا دى ، بانسى الكلام إللى أنا قايله حتى الغرام إللى أنا شايله.. cheers

ليتأكد إنك طبيعى و كل دى مجرد أعراض جانبية للحب عند كل الناس .. لكن هل تعرف سبب التشتت و النسيان و عدم القدرة على التفكير ، و الهبل الذى تشعر به فى حالة الوقوع فى الحب؟!

بيقولك إكتشفوا إن الحب يؤثر على نشاط المخ و يقلل القدرة على التفكير بشكل عام ده غير المناطق التى يصيبها الشلل التام و هى المناطق المسئولة عن الإنتقاد و التقييمات السلبية حيث تتوقف عن العمل تماما .. و لهذا قالوا زمان إن الحب أعمى لأننا عندما نحب نرى من نحب أعظم حد فى الدنيا و خاليين من العيوب..
ده غير تأثيره على المناطق المسئولة عن الذاكرة و التركيز ..

علشان كدة شادية فضلت تصب فى الشاى لحد ما إتدلق من الفنجان على الصينية على الأرض .. و بيقولك كمان إن الحب له نفس تأثير تعاطى المخدرات على المخ بعد تصوير المخ بالرنين المغناطيسى حيث لوحظ أن الحب يؤثر عليها مثل تعاطى المخدرات يعنى لو لاحظت حد مسطول مش ضرورى يكون ضارب ممكن يكون واخد جرعة حب زيادة..
و أحسنلك بكتير إنك تضرب حب بدل ما تضرب مخدرات على الأقل الحب أوفر و ألذ و له نفس التأثير و جايز أكثر كمان..

لكن الكارثة إن الأمن يدرج الحب ضمن قائمة الممنوعات و الحب ما يتعرفش غير بروشته من الطبيب.

و لما تقابل حبيبك بدل ما تقول له الحب الحب .. الشوق الشوق تقول له إنت أحلى جوينت فى حياتى و لما بشوفك الطاسة بتتعمر كأنى ضربت خلطة منوعات.

كل هذه التأثيرات أثبتتها عدد كبير من الدراسات التى أجريت فى بريطانيا و أمريكا.

الخطر الحقيقى إن الحالة تقلب على جنان خاصة عند الناس إللى عايشة الدور صح و عندها ضمير فى الحب و وصلت لدرجة عدم القدرة على التفكير و لنا فى قيس مجنون ليلى خير عبره ، الحب فضل يمسح فى دماغه .. يمسح فى دماغه لحد ما خلاها أبيض يا ورد..

فى النهاية قدامك طريقين .. الأول إنك تنفض للحب خالص و تحافظ على مخك و صحتك على أساس إنهم أنفعلك .. الطريق الثانى إنك تحب بجد و تضحى بعقلك فى سبيل إستمتاعك بالحب.

مع تحيــــــ،ـــ،ــــاتى
https://demomido.yoo7.com
rora
مشرفه
مشرفه
rora

البلد : egypt

مُساهمةموضوع: رد: الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!   الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!! Icon_minitimeالإثنين مارس 17, 2008 8:13 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ميرسي على موضوعك الجامد ده ياميدو
بس انا اختار أنى أحب بجد وأضحى بعقلى
ومش مهم اى شىء غير انى استمتع بالحب
دندوشة
مشرفه عامه
مشرفه عامه
دندوشة

مُساهمةموضوع: رد: الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!   الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!! Icon_minitimeالإثنين مارس 17, 2008 9:32 pm

هههههههههههههههههه

اية الحلاوة دى الله جميل جدااا

تسلم ايدك يا ميدووو

بس انا اختيارى مختلف شوية

انا هختار الحب وها حكم بردو عقلى على قد ما اقدر

لانى لو لغيت عقلى يبقا بضيع قلبى

واعتقد القلب لو ضاع مرة سهل يضيع على طول ويفقد جمالة وبرائتة

ويموت ومش هيحس الحب بعد كدة

دة رائئ انا
محمدجمال
مشرف عام
مشرف عام
محمدجمال

مُساهمةموضوع: رد: الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!   الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!! Icon_minitimeالأحد أكتوبر 19, 2008 5:55 pm

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

مش فاهم حاجة

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

لا طبعا فاهم بس انا بقول اطنش للحب علشان احافظ على نفسى

ممكن احترم وحدة واقدرها واحبها حب اخوى

مش اللى بيعمل دماغ دا

وسبت فى الدراسات التى قالها الدكتور ميدو انى عدم الحب بيحافظ على صحة الانسان

ودى نظرية كويسة

وشكرا على الموضوع

الحب أعمى و أهبل و عبيط و بيعمل دماغ كمان ..!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-